Ahad, 28 Mac 2010

AMANAH ALLAH

setelah agama ini disempurnakan oleh Allah sebagai satu sayariat yang paling akhir sekali untuk seluruh manusia, maka dengan itu jadilah agama itu satu amanah Allah yang mesti dipikul oleh setiap orang. kalau tidak, manusia akan diazab oleh Allah kelak.

firman Allah dalam surah al-Ahzab ayat 72 yang bermaksud:
sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanah(tanggungjawab agama ini) kepada langit,bumi dan gunung-ganang, maka semuanya enggan untuk memikul amanah itu dan mereka khuatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanah itu oleh manusia. sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat jahil.

melalui ayat ini dapatlah difahamkan bahawa mana-mana orang yang berpura-pura memikul amanah ini atau tidak mahu memikulnya akan diseksa nanti.

Agama Islam yang merupakan satu amanah Allah mesti dipikul oleh seluruh umat manusia. untuk menyedarkan diri sendiri, kaum keluarga dan orang ramai supaya sama-sama memikul amanah ini dengan sempurna, maka diperlukan daripada setiap orang untuk mengatur langkah dan usaha ke arah itu melalu sama-sama berusaha dalam berdakwah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan